Unable to process insert: Access denied for user 'night'@'localhost' (using password: NO)
چکیده
هدف این مقاله شناسایی و رتبهبندی پیشرانهای یادگیری سیار در دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. جامعه آماری مورد پژوهش 100 نفر از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات شامل اساتید، کارشناسان مجازی و دانشجویان ترم 3 به بالای مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1395 میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه ارجحیتبندی محقق ساخته شامل 4 بعد فراگیر یادگیرنده، اجتماعی و تعاملی، ابزار و تکنولوژی و زیرساختها است. روایی پرسشنامه تایید و در اختیار خبرگان قرار گرفت. نرخ ناسازگاری کلیه مقایسات نیز کمتر از0.1 است. روش تحقیق توصیفی و کاربردی است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک AHP و نرم افزار Expeert Choice تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد جنبه ابزار و تکنولوژی با وزن0.493 در رتبه نخست، جنبه زیرساختها با وزن 0.276 در رتبه دوم، جنبه اجتماعی و تعاملی با وزن 0.158 در رتبه سوم و جنبه فراگیر با وزن 0.073 در رتبه آخر قرار گرفت، همچنین در جنبه ابزار و تکنولوژی زیر معیار اینترنت سیار با وزن 0.213، در جنبه زیر ساختها زیر معیار محتوی مناسب با وزن 0.285، در جنبه اجتماعی و تعاملی زیر معیار انتقال ایده ها و اطلاعات با وزن 0.248 و در جنبه فراگیر زیر معیار سودمندی و بهروری با وزن 0.202، در رتبههای نخست قرار گرفتند. بنابراین باید نگرش مثبتی نسبت به یادگیري از طریق تلفن همراه و نقش آن در اثر بخشی برنامههاي آموزشی و کیفیت آموزش ایجاد گردد.
1-9-1-تعاریف مفهومی و عملیاتی واژهها 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق... 10
2-5-ابزارهای فناوری اطلاعات در یادگیری.. 13
2-8-2-انواع آموزش الکترونیکی.. 18
2-8-2-انواع آموزش الکترونیکی.. 18
2-9-ویژگیهای آموزش الکترونیکی.. 19
2-10-آموزش الکترونیکی یا یادگیری الکترونیکی.. 20
2-11-مفهوم فراگیری الکترونیکی.. 20
2-11-2-تکنولوژی موبایل و آموزش موبایلی.. 21
2-12-2-تاریخچه یادگیری سیار. 23
2-12-3-یادگیری سیار و ابزارهای سیار. 24
2-12-6- الزامات یادگیری سیار. 26
2-12-7- فرصتهای یادگیری سیار. 27
2-12-8-چالشهای یادگیری سیار. 27
2-13-ویژگیهای یادگیری سیار. 28
2-13-1-مزیتهای یادگیری سیار. 29
2-13-2-محدودیتهای یادگیری سیار. 31
2-13-3-فنّاوریهای یادگیری سیار. 31
2-13-4-گوشی تلفن همراه هوشمند. 32
2-13-4-گوشی تلفن همراه هوشمند.. 32
2-13-5-رایانههای دستی همراه. 33
2-14-2-دستگاههای بازی همراه 33
2-14-1-1-رایانههای لب تابی که قابلیت اتصال به اینترنت را بدون سیمدارند. 33
2-14-1-1-رایانههای لب تابی که قابلیت اتصال به اینترنت را بدون سیمدارند.. 33
2-14-1-2-رایانههای شخصی صفحهای.. 34
2-15-چشماندازهای آینده یادگیری سیار. 34
2-16-مقایسه آموزش سیار و آموزش الکترونیک.... 38
2-16-1-الگوی تئوری فعالیتهای منطقی.. 39
3-3-1-قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری). 53
3-6- روش شناسی یکپارچه AHP/ Expeert Choice.. 54
3- 7- فرآیند AHP و گام های تشکیل آن.. 59
3-7-1- گام اول: ساخت درخت سلسله مراتب تصمیم: 59
3-7-2- گام دوم: محاسبه وزن: 60
3-7-2-1- مرحله اول : مقایسات زوجی.. 60
3-7-2-2- مرحله دوم:استخراج اولویت ها از جدول های مقایسه گروهی.. 62
3-7-3- مرحله سوم: انتخاب بهترین گزینه. 63
3-8-1- مدل تصميم گيري و رتبه بندي اکسپورچویس.... 65
3-8-2-کاربردهای نرم افزار Expert Choice.. 65
5-3- ابزار جمع آوری اطلاعات... 66
3-8-3- ابزار جمع آوری اطلاعات... 66
6-3- ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات... 66
9-3- روایی و پایایی پرسشنامه. 66
3-12- قابلیت نرم افزار اکسپور چویس.... 68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها. 70
4-2- آمار توصیفی متغیر های جمعیت شناختی.. 71
4-3- شناسائی شاخصهای نهائی.. 74
4-4- تعیین اولویت عناصر مدل با استفاده از تکنیک AHP. 76
4-4-1- گام اول: تعیین اولویت معیارهای اصلی براساس هدف... 76
4-4-2- گام دوم: تعیین اولویت زیر معیار ها بر اساس معیار های اصلی.. 78
4-4-2-1- تعیین اولویت زیر معیار های جنبه فراگیر. 78
4-4-2-2- تعیین اولویت زیر معیار های جنبه اجتماعی و تعاملی.. 79
4-4-2-3- تعیین اولویت زیر معیار های جنبه ابزار و تکنولوژی.. 80
4-4-2-4- تعیین اولویت زیر معیار های جنبه زیرساخت ها 81
4-5- نمودار تحلیل حساسیت... 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 86
5-2- مروری بر فصل های گذشته. 88
5-3-1 نتایج حاصل از بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی.. 88
5-4- نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده ها 89
تعیین اولویت زیر معیار های جنبه زیرساخت ها: 90
5-5- پیشنهادات مبتنی بر تحقیق.. 90
5-5-1- پیشنهاد کلی مبتنی بر تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
5-5-2 پیشنهادها برای محققین آینده. 92
مراجع.. Error! Bookmark not defined.
پیوست ها Error! Bookmark not defined.
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-2- نظریه های یادگیری سیار، کسکین.. 25
جدول2-3- مقایسه آموزش سیار و آموزش الکترونیک... 25
جدول 3-1- مقیاس دو به دو در AHP. 60
جدول 3-2- شاخص سازگاری تصادفی.. 65
جدول 4-1-جدول توزیع پاسخ دهندگان به تفکیک جنسیت.. 73
جدول 4-2- جدول توزیع پاسخ دهندگان به تفکیک سن.. 74
جدول 4-3- جدول توزیع پاسخ دهندگان به تفکیک تحصیلات.. 76
جدول 4-4- شاخصهای اصلی و زیر معیار های مربوط.. 75
جدول 4-5-- ماتریس مقایسه زوجی برای تعیین اولویت معیارهای اصلی.. 77
جدول 4-6-- ماتریس نرمال شده مقایسه زوجی برای تعیین اولویت معیارهای اصلی.. 77
اصلاحیه پایان نامه - copy_1532965470_14690_4799_1039.zip0.00 MB |